Skip to main content

Pesismateriaaleja opettajille

Pesäpallo on erinomainen liikuntamuoto motoristen perustaitojen harjoittelemiseen. Pesäpalloharjoitteiden myötä lasten tasapaino-, liikkumis- ja välineen käsittelytaidot kehittyvät.

Haluamme myös tukea opettajia pesäpalloharjoittelun ohjaamisessa ja sen vuoksi olemme luoneet ohjeistuksia peleihin ja harjoitteisiin, joita opettajat voivat hyödyntää liikuntatuokioillaan. Toivomme, että materiaaleista on iloa ja hyötyä opetuksessanne. 

Iloa pesäpallon harjoitteluun!

 

Hirvenmetsästys

Sovitaan tietty rajattu juoksumatka, jonka pelaajat eli ”hirvet” juoksevat. Ohjaajat asettuvat metsästäjiksi juoksualueen reunoille. Heillä on pehmopalloja ja hernepusseja, joilla he yrittävät heittää juoksevia hirviä. Juoksuun lähtö tapahtuu, kun ohjaaja huutaa “Hirvet, saa juosta!”. Hirvillä on aluksi sarvet päässä, eli kädet ylhäällä pään päällä. Ne hirvet, jotka saavat ensimmäisen osuman, tiputtavat yhden sarven eli muuttuvat yksisarvisiksi hirviksi. Toisen osuman saadessaan hirvet muuttuvat sarvettomiksi hirviksi. Kolmannen osuman saatuaan hirvistä tulee yksijalkaisia hirviä ja neljännestä osumasta hirvet muuttuvat metsästäjiksi, joten metsästäjien määrä kasvaa leikin aikana. Pelataan siihen asti, kunnes kaikki ”hirvet on kaadettu”.

 

Pidä oma puoli puhtaana

Muodostetaan kaksi joukkuetta. Rajataan alue, jolla pelataan (esimerkiksi liikuntasali puoliksi tötsillä). Jaetaan molempien joukkueiden kenttäpuoliskoilla saman verran hernepusseja ja pehmeitä palloja. Peliä voidaan pelata esimerkiksi minuutin erissä. Peli alkaa, kun ohjaaja antaa luvan. Tällöin pelaajat koittavat heittää vastustajan puolelle hernepusseja ja pehmopalloja niin paljon, kuin peliajan puitteissa ehtivät. Kun peli puhalletaan poikki, se joukkue voittaa kumman puolella on vähemmän hernepusseja.

 

Tunnelipesis

Muodostetaan kaksi joukkuetta. Kenttäalue voi olla joko liikuntasali tai ulkona hiekkakenttä. Sisäpelaaja lyö tai heittää ison pehmopallon merkittyyn alueeseen (jokaisella on 3 yritystä). Saatuaan pallon kiinni ulkojoukkueen pelaajat muodostavat jonon ja avaavat jalkansa muodostaen tunnelin. Pallo vieritetään jalkojen välistä tunnelista läpi ja kun pallo on jonon viimeisellä, huudetaan HEP. Kun sisäpelaaja on heittänyt / lyönyt pallon, lähtee hän juoksemaan mahdollisimman monta kertaa edestakaisin merkittyjen tötsien väliä (lasku viimeisen mukaan) ja keräämään pisteitä joukkueelleen. Pisteiden lasku loppuu, kun kiinniottajajoukkueen pelaajat saavat pallon tunnelista jonon viimeiselle ja kuuluu HEP-huuto.

Kaikkien sisäpelaajien pisteet lasketaan yhteen. Tämän jälkeen vaihdetaan sisä- ja ulkovuoroja. Opettaja voi toimia lukkarina ja opastaa koko ajan. Pelin päättyessä se joukkue voittaa, joka on kerännyt pelin aikana enemmän pisteitä.

 

Pesänryöstö

Pesänryöstössä ryhmä jaetaan useampaan joukkueeseen (esimerkiksi neljä joukkuetta, joissa kaikissa 5 osallistujaa). Keskellä salia on suuri aarrepesä, joka on täynnä palloja ja hernepusseja. Jokaiselle joukkueelle on merkattuna tötsällä oma lähtöpaikkansa, jokaisen joukkueen lähtöpaikka on yhtä kaukana aarrepesästä. Joukkueet muodostavat jonon oman tötterönsä taakse. Kun peli vihelletään käyntiin, yksi kerrallaan joukkueelaiset lähtevät juosten hakemaan aarretta omalle joukkueella. Aarteita ryöstetään aarrepesästä yksi aarre kerrallaan, eli juoksija ei saa ottaa montaa aarretta mukaansa. Palatessaan takaisin oman joukkueensa luokse juoksija antaa läpsyn jonon seuraavalle, jolloin tämä saa lähteä hakemaan aarretta omalle joukkueelleen. Kun keskellä oleva aarrepesä on tyhjä, lasketaan jokaisen joukkueen aarteet yhteen. Se joukkue voittaa, joka on pelin aikana kerännyt omalle joukkueelleen eniten aarteita.

 

Tarkkuusheitto

Tarkkuusheitossa voidaan hyödyntää erikokoisia palloja, hernepusseja sekä maaleja. Maaleina voivat toimia sählymaali, ämpäri tai vaikka hulavanne. 

 

Pesishippa pelastajalla

Leikitään hippaa rajatulla alueella. Kaikilla pelaajilla lukuun ottamatta hippaa (tai hippoja) on
räpylä kädessään. Kun hippa saa pelaajan kiinni, jää hän paikalleen odottamaan pelastajaa. Pelastajiksi
valitaan kaksi tai kolme pelaajaa, jotka voivat pelastaa kiinni jääneet pelaajat kopittelemalla
heidän kanssaan 5 kertaa. Jokaisella pelastajalla on pallo ja heitto suoritetaan alakautta. Vaihdetaan hippoja pelin aikana.

 

Vierityspallo

Pelataan vierityspalloa kahdella joukkueella. Joukkueet sijoittuvat esimerkiksi lentopallo- tai koripallokentän päätyrajojen taakse, toinen toiseen päähän. Joukkueiden tehtävänä on heittää palloilla keskiympyrään asetettua isompaa palloa (esim. jumppapallo) siten, että se vierii toisen joukkueen takarajan ylitse.

 

Pesänryöstö tehtävillä

Leikitään kahdella joukkueella pesäryöstöleikkiä, jossa joukkueilla on tehtävänä ryöstää palloja vastustajan pesästä omalle pesälle. Salin molempiin päätyihin sijoitetaan yhtä paljon kaikenlaisia palloja. Ennen kuin pallon saa jättää omaan pesään, täytyy matkalla suorittaa kolme tehtävää. Pesien väliin on kartioilla merkitty pomputtelutehtäväpaikka, syöttöpaikka sekä kiinniottamispaikka. Aina pallon pesään jättämisen jälkeen, saa juosta suoraan vastustajan pesälle. 

Pomputtelupaikalla pitää onnistua pomputtamaan palloa mailalla yhteensä kolme kertaa. 
Syöttöpaikalla pitää saada syötettyä siten, että pallo osuu pudotessaan lattialla olevan viivaan. 
Kiinniottapaikalla pitää onnistua saamaan ylöspäin heitetty pallo ilmasta kopiksi. Heiton ja kiinniottamisen välissä pitää vielä taputtaa kahdesti. 

Leikin päätyttyä lasketaan, montako palloa on omassa pesässä. Enemmän palloja kerännyt joukkue on voittanut.